Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی حجازی‌فر گفت: در سه چهار سال اخیر به دلیل کرونا وقفه‌ی بدی در بحث تولید نمایش‌های عروسکی داشته‌ایم. طبیعتا وقتی تولید وجود داشته باشد مخاطبین گونه‌های مختلف هم به وجود می‌آید و آن چیزی که شما به آن اشاره کردید می‌تواند زیر چتر حمایتی و پوششی کارهای عروسکی در بیاید.‌

هادی حجازی‌فر بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران در پاسخ به  خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا و این  سوال که چرا در برنامه‌های تلویزیونی آثار موفق و کاراکترهای برندی را تولید می‌کنیم اما در عرصه‌ی نمایش‌های عروسکی آنقدر که باید موفق عمل نکرده‌ایم گفت: طبعا مدیوم تلویزیون مدیوم گسترده‌تری است و با عامه‌ی مردم ارتباط دارد اما در کل باید امکان اجرا برای کارهای عروسکی وجود داشته باشد که متاسفانه خیلی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واقعیتی است که عروسک کابوس‌‌ها را تبدیل به رویا می‌کند. اگر نگاه کنید متوجه می‌شوید که مخاطبین عروسک فقط کودکان نیستند بلکه خانواده‌ها هستند به همین دلیل است که نسلی به حیاتش ادامه می‌دهد. ما در تلاشیم که برای جشنواره هم این پایه را ایجاد کنیم و کارهای خوبی برای اجرا داشته باشیم. البته این را هم بگویم که بخش عمده‌ای از کار ما به بعد از جشنواره و حمایت از کارهای خوب اختصاص خواهد داشت.

او با اشاره به سابقه‌ای که کشور ما در بحث عروسک دارد و در نظر گرفتن سالنی مجزا برای اجراهای نمایش‌های عروسکی اضافه کرد: در حال رایزنی با مدیران مرکز و معاونت هنری هستیم برای اینکه بتوانیم یک سالن از مجموعه‌ی تئاترشهر را به کمک برادرم آقای طاهری به نمایش عروسکی اختصاص بدهیم. هدف و امیدم این است که در این جشنواره به صاحبان سالن‌ها و مدیران جشنواره ثابت کنیم که نمایش عروسکی این پتانسیل‌ را دارد.

حجازی‌فر در خصوص استفاده از پتانسیل نمایش‌های عروسکی و عروسک‌ها برای نقدهای اجتماعی گفت: در بحث مدیا عروسک فرق می‌کند. عروسک‌هایی که اجرا می‌روند در سالن‌های نمایشی بیشتر به زیباشناسی ما چه در مقام کودک چه بزرگسال اضافه می‌کنند. من فکر می‌کنم که این چیزی کم از نقد اجتماعی ندار‌د هرچند در دل خودش این موضوعات را هم دارد و اینطور نیست که در یک جهان انتزاعی زندگی کنند.

او ادامه داد: در سه چهار سال اخیر به دلیل کرونا وقفه‌ی بدی در بحث تولید نمایش‌های عروسکی داشته‌ایم. طبیعتا وقتی تولید وجود داشته باشد مخاطبین گونه‌های مختلف هم به وجود می‌آید و آن چیزی که شما به آن اشاره کردید می‌تواند زیر چتر حمایتی و پوششی کارهای عروسکی در بیاید.‌

حجازی‌فر نیز بیان کرد: تلاشمان این است که جشنواره‌ای متفاوت داشته باشیم. با همفکری و نشست‌هایی که با خانواده عروسکی برگزار شد فراخوان جشنواره با توجه به آسیب شناسی دوره های قبل تدوین شد. تلاش کردیم فراخوان جامع و کامل باشد اما طبعا ایراداتی دارد ولی همه تلاش ما این است که جشنواره را به بهترین شکل ممکن و بدون نقص برگزار کنیم. این موضوع را هم شفاف بگویم که هرجا احساس کنیم خطا کردیم خودمان اعتراف خواهیم کرد. حقیقتا تحرک دادن به جشنواره ای که مدت ها فعالیت نمی‌کرده و نزدیک به ۴ سال است که به دلیل کرونا و مسائل دیگر در سکون بوده، سخت است اما مطمئنم اتفاقات خوبی می افتد. با خیلی از دوستانمان صحبت کردیم که در این دوره دست به تولید بزنند.

او تاکید کرد: همیشه بهانه تولید تئاتر عروسکی جشنواره ها بوده اند و حالا تصور کنید کسی که ۴ سال قبل وارد دانشگاه شده تا به حال چقدر کم کار عروسکی دیده است. از آقای سالاری و نظری کمال تشکر را دارم که در این فرصت کم برای راه اندازی جشنواره از ما حمایت کردند. امیدوارم بتوانیم از دوستان شهرداری، وزارت گردشگری هم برای برگزاری هرچه باشکوه جشنواره کمک بگیریم.

این هنرمند درباره جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: جشنواره بر اساس درجه بندی مخاطب در سه بخش برگزار می شود. از امروز ۱۴ تیر از طریق سایت جشنواره ثبت نام انجام خواهد گرفت. در این دوره ۴۰ نمایش داریم که ۱۰ نمایش متعلق به بخش فضای باز و ۳۰ نمایش نیز در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته با توجه به کیفیت کارها قابلیت افزایش آثار وجود دارد.

کارگردان نمایش «رومئو و ژولیت» با اشاره به تغییرات فراخوان این دوره عنوان کرد: در این دوره بخش بازخوانی متون را حذف کردیم و فقط گروه ها بازبینی خواهند داشت. همچنین برای حفظ انگیزه بچه ها به ۲۰ گروهی که در بازبینی رد شده اند هم کمک هزینه پرداخت خواهد شد تا هزینه تمرین و آماده سازی کارهایشان تامین شود. کمک هزینه ها بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بخش صحنه‌ای و برای بخش فضای باز بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود، البته می دانیم که هزینه نمایش های عروسکی بسیار زیادتر از کارهای دیگر است.جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشته است. چون این پول از بودجه تئاتر هزینه می شود تمام تلاشم را می کنم تا زمان برگزاری جشنواره این بودجه را به جیب تئاتر بازگردانم و امیدوارم که بتوانم اعلام کنم این جشنواره صد در صد با هزینه ای خارج از تئاتر برگزار شده است

او یادآور شد: در این دوره ۲ تغییر عمده در فراخوان داشته ایم. اول اینکه چون بچه های عروسکی در حوزه های دیگر فعال هستند در فراخوان این بند که یک کارگردان فقط با یک نمایش می تواند در جشنواره حضور داشته باشد حذف شده است و مساله بعدی درباره کارهایی است که از سه دوره قبل‌تر در جشنواره حضور داشتند و کمتر دیده شدند که این آثار می توانند دوباره در جشنواره حضور یابند. حیف است بچه های جوان عروسکی از دیدن نمایش های تاثیرگذار سال های گذشته محروم باشند.

وی درباره رقابتی برگزار شدن جشنواره گفت: این دوره جشنواره ۱۱۰ درصد رقابتی برگزار خواهد شد و خیلی امید داریم که بتوانیم چند چهره را به دنیای عروسکی معرفی کنیم. همچنین جایزه ویژه ای هم برای دوستانی داریم که به بچه های عروسکی کمک می کنند یا طرح ویژه ای برای اجرای‌شان دارند. از طرف دیگر تلاش می کنیم برنامه ریزی به شکلی باشد که گروه ها یک روز کامل سالن را در اختیار داشته باشند و از سالن های خصوصی هم برای برگزاری جشنواره کمک می گیریم. همچنین مهمترین بزرگداشت ما در این دوره برای آقای حسن دادشکر خواهد بود که امیدوارم از لحاظ روحی و جسمی در حالشان تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر سینما هادی حجازی فر کرونا جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران نمایش های عروسکی حجازی فر ی نمایش بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۶۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آبی‌گونه» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

مهدوی که در بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر رضوی موفق به کسب رتبه شده است، درباره موضوع نمایش «آبی‌گونه» گفت: این نمایش به جریان زندگی پسری می‌پردازد که برای دیدن بازی فوتبال تیم محبوبش از مشهد به تهران سفر می‌کند.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی با جشنواره‌های موضوع محور دیگر تفاوت دارد، ویژگی این رویداد را استمرار در برگزاری آن دانست.

نویسنده و کارگردان نمایش «آبی گونه» با اشاره به تغییر رویکرد جشنواره تئاتر رضوی برای حذف بخش رقابتی و تمرکز بر اجراهای عموم گروه‌ها در شهر خود، تاکید کرد: در گذشته رقابتی بودن جشنواره، گروه‌ها را در ارایه اثر برای جشنواره ترغیب می‌کرد در حالی که در رویکرد جدید، «مخاطب مردمی» و اجرای عموم اولویت بیشتری پیدا کرده است و باید اثر را به نحوی تولید کنیم که مخاطبان مردمی جذب آن شوند که این نکته مثبتی است.

مهدوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه توجه به سلیقه و نیاز مخاطب عام در تولید اثر موضوع هوشمندانه‌ای بود که در جشنواره امسال لحاظ شده است، تصریح کرد: اگر موضوع حمایت از اجراهای عمومی گروه‌های نمایشی به این شیوه استمرار پیدا کند، بحث مخاطب‌محوری و توجه به مخاطب مردمی در تولید اثر نیز بیش از پیش محقق خواهد شد چرا که گروه باید تمام جوانب را برای تحمل و رغبت و جذب مخاطب عام در طول ایام اجرای اثر بسنجد که این مهم ظرافت کار را نیز ارتقا می‌دهد.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6095137 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • ترایبکا به سراغ سالگردهای خاطره‌انگیر می‌رود/۲۵ سالگی «سوپرانوها»
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند