هادی حجازیفر از جزئیات «جشنواره مبارک» میگوید/افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشتیم
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۵۷۶۶
صبح امروز سه شنبه ۱۴ تیر نشست رسانه ای نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با حضور هادی حجازی فر دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست رسانه ای کاظم نظری عنوان کرد: از آقای حجازی فر تشکر می کنم که با وجود وقت کمی که داشتیم قبول زحمت کرد و مسئولیت دبیری جشنواره را پذیرفت و به سرعت و با همفکری استادان و صاحب نظران تئاتر عروسکی دبیرخانه را تشکیل و فراخوان را تنظیم کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجازی فر نیز در ادامه بیان کرد: تلاشمان این است که جشنواره ای متفاوت داشته باشیم. با همفکری و نشست هایی که با خانواده عروسکی برگزار شد فراخوان جشنواره با توجه به آسیب شناسی دوره های قبل تدوین شد. تلاش کردیم فراخوان جامع و کامل باشد اما طبعا ایراداتی دارد ولی همه تلاش ما این است که جشنواره را به بهترین شکل ممکن و بدون نقص برگزار کنیم. این مطلب را هم شفاف بگویم که هرجا احساس کنیم اشتباه کردیم به اشتباهمان اعتراف می کنیم و روندمان را تغییر می دهیم. الان تحرک دادن به جشنواره ای که مدت هاست درجامانده و نزدیک به ۴ سال است که به دلیل کرونا و مسائل دیگر راکد بوده، سخت است اما مطمئنم اتفاقات خوبی می افتد. با خیلی از دوستان برای حضور در این دوره صحبت کردیم تا دست به تولید بزنند.
وی تاکید کرد: «همیشه بهانه تولید تئاتر عروسکی جشنوارهها بودهاند و حالا تصور کنید کسی که ۴ سال قبل وارد دانشگاه شده تا به حال چقدر کم کار عروسکی دیدهاست. از آقای سالاری و نظری کمال تشکر را دارم که در این فرصت کم برای راه اندازی جشنواره از ما حمایت کردند. امیدوارم بتوانیم از دوستان شهرداری و میراث فرهنگی هم برای برگزاری هرچه باشکوه جشنواره کمک بگیریم.»
این هنرمند درباره جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: «جشنواره بر اساس درجهبندی مخاطب در سه بخش برگزار میشود. از امروز ۱۴ تیر از طریق سایت جشنواره ثبت نام انجام خواهد گرفت. در این دوره ۴۰ نمایش داریم که ۱۰ نمایش متعلق به بخش فضای باز و ۳۰ نمایش نیز در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته با توجه به کیفیت کارها قابلیت افزایش آثار وجود دارد.»
حجازیفر با اشاره به تغییرات فراخوان این دوره عنوان کرد: «در این دوره بخش بازخوانی متون را حذف کردیم و فقط گروهها بازبینی خواهند داشت. همچنین برای حفظ انگیزه بچه ها به ۲۰ گروهی که در بازبینی رد شدهاند هم کمک هزینه پرداخت خواهد شد تا هزینه تمرین و آمادهسازی کارهایشان تامین شود. کمک هزینه ها بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بخش صحنهای و برای بخش فضای باز بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود، البته میدانیم که هزینه نمایشهای عروسکی بسیار زیادتر از کارهای دیگر است.»
کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» یادآور شد: «در این دوره ۲ تغییر عمده در فراخوان داشتهایم؛ اول اینکه چون بچههای عروسکی در حوزههای دیگر فعال هستند در فراخوان این بند که یک کارگردان فقط با یک نمایش میتواند در جشنواره حضور داشته باشد حذف شدهاست و مساله بعدی درباره کارهایی است که از سه دوره قبل تر در جشنواره حضور داشتند و کمتر دیده شدند که این آثار میتوانند دوباره در جشنواره حضور یابند. حیف است بچههای جوان عروسکی از دیدن نمایشهای تاثیرگذار سالهای گذشته محروم باشند.»
وی درباره رقابتی برگزار شدن جشنواره گفت: «این دوره جشنواره ۱۱۰ درصد رقابتی برگزار خواهد شد و خیلی امید داریم که بتوانیم چند چهره را به دنیای عروسکی معرفی کنیم. همچنین جایزه ویژهای هم برای دوستانی داریم که به بچه های عروسکی کمک میکنند یا طرح ویژه ای برای اجرایشان دارند. از طرف دیگر تلاش میکنیم برنامه ریزی به شکلی باشد که گروهها یک روز کامل سالن را در اختیار داشته باشند و از سالن های خصوصی هم برای برگزاری جشنواره کمک میگیریم. همچنین مهمترین بزرگداشت ما در این دوره برای آقای حسن دادشکر خواهد بود که امیدوارم از لحاظ روحی و جسمی در حالشان تاثیرگذار باشد.»
این کارگردان درمورد میزان بودجه جشنواره بیان کرد: «میتوانم همین را بگویم که جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشتهاست. چون این پول از بودجه تئاتر هزینه میشود تمام تلاشم را میکنم تا زمان برگزاری جشنواره این بودجه را به جیب تئاتر بازگردانم و امیدوارم که بتوانم اعلام کنم این جشنواره صددرصد با هزینهای خارج از تئاتر برگزار شدهاست چون معتقدم تئاتر عروسکی این توان را دارد که هم درآمدزایی کند و هم مورد توجه قرار گیرد.»
وی تاکید کرد: «صادقانه بگویم شاید اگر کسی جای «کاظم نظری» که خودش اهل تئاتر است، بود این اتفاق نمیافتاد. من عمیقا باور دارم که تئاتر عروسکی توان این را دارد که بخش خصوصی را پای کار بیاورد.»
نظری نیز در این زمینه عنوان کرد: «جشنواره تئاتر عروسکی برای ما جشنواره ویژهای است و به دلیل ماهیتش در همه جای دنیا مورد توجه قرار دارد. نه تنها من بلکه معاون هنری و وزیر ارشاد نیز در تلاش برای هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشنواره هستند.»
حجازیفر درباره بخش بینالملل جشنواره توضیح داد: «بخش بینالملل خیلی مهم است و تلاش میکنیم که کارهای خوبی را به این بخش دعوت کنیم. ارتباطهای بینالمللی از طریق همه بچههایی که ارتباط دارند در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم با کمک بچه های عروسکی و مساعدت دوستان در اداره کل هنرهای نمایشی ورک شاپ، داور بینالمللی و برنامههای جذاب بینالملی داشته باشیم. در بخش بین الملل اولویتمان کار خوب است و تعارف هم نداریم چون این پول از جیب مردم هزینه میشود، ازاینرو فارغ از نام کشورها دوست داریم پذیرای نمایشهای باکیفیت داشتیم.»
در ادامه نظری درباره حمایت از اجرای عمومی آثار بعد از جشنواره بیان کرد: خبر خوب این است که حمایتها و کمک هزینههایی که در جشنواره به گروهها داده می شود به شکلی خواهد بود که بعدا شرایطی برای اجرای گروهها فراهم کند و محصولی که از این جشنواره بیرون می آیند بتوانند یک سال تئاتر عروسکی را تامین کنند. جشنواره نمایش عروسکی یک رویداد شهری است، انعکاسش باید برای همه باشد از این رو در تلاش هستیم نمایشهای جشنواره به شهرستانها هم اعزام شوند.»
حجازیفر در این زمینه افزود: «نتوانستم این قول را بدهم که جشنواره همزمان در استانها هم برگزار شود اما قرار بر این است که یک کارشناس برای گروههای شهرستانی که در جشنواره پذیرفته میشوند، اعزام شود تا در همه مراحل همراهشان باشد و به آنها راهنمایی دهد. همچنین حمایت از تولید برای اجرای آثار را خواهیم داشت و تلاش می کنیم محل و سالن تمرین نیز در اختیار گروهها قرار دهیم.»
وی درباره همراه کردن و حضور مردم عادی و خانوادهها با جشنواره گفت: «یکی از مهمترین برنامههای ما درگیر کردن خانوادهها با تئاتر عروسکی در افتتاحیه و اختتامیه است اما باید برنامهای تدارک ببینیم که با وجود عمومیتر شدن جشنواره بتوانیم امنیت را برای خانوادهها تامین کنیم و در حریم تئاتر شهر فضا برای حضورشان فراهم شود.»
این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: «من به عنوان یک عضو خانواده عروسکی نگران خالقها هستم نه مخلوقها. تفاضا برای تولید آثار عروسکی وجود دارد و باور دارم تئاتر عروسکی بهراحتی می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و خودگردان باشد اما نیازمند حمایت مسئولان است. خروجی این دوره جشنواره را ما سال بعد خواهیم دید. باور دارم همه هنرمندانی که دارند در این حوزه فعالیت می کنند محصول همین جشنواره هستند. اگر ما بتوانیم انگیزه و امید را به خالقان نمایش عروسکی بازگردانیم به هدفمان رسیده ایم.»
وی تاکید کرد: «همچنین امیدوارم با مساعدت آقای نظری و محمد جواد طاهری رئیس تئاتر شهر این امکان فراهم شود که یکی از سالن های تئاتر شهر برای همیشه به اجرای نمایش های عروسکی اختصاص پیدا کند و ما این اتفاق را در اختتامیه اعلام کنیم. از شهرداری تهران و شرکت ها و موسسات نیز خواهش میکنم که با ما همراهی کنند. هرچند وظیفه شهرداری است که از نمایش عروسکی حمایت کند و عناوینی که در بیلبوردها درباره شهر تهران میآیند، در عمل هم اتفاق بیفتد. خانواده عروسکی، خانواده نجیبی است اما امیدواریم با توجه به اینکه صداسازی هم بلدیم، برای تحقق خواسته هایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم.»
57247
کد خبر 1648249منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: هادی حجازی فر بودجه تئاتر عروسکی نمایش عروسکی تئاتر عروسکی برگزار شد حجازی فر گروه ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۵۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا سلبریتیها جای کسی را در تئاتر تنگ کردهاند؟
حضور بازیگران سینما و تلویزیون، روی صحنه تئاتر، طی سالهای اخیر، با موجی از واکنشهای متفاوت مواجه بوده است. عدهای این حضور را غنیمت شمرده و آن را به نفع مصادیقی، چون جریان اقتصادی تئاتر نسبت دادند و در مقابل، برخی این حضور را ناامن دانسته و ساحت نمایش و صحنه را مبرا از آن رخدادهایی که مقابل دوربین سینما و تلویزیون میگذرد، میدانند.
خاک صحنه دامنگیر است
این تقابل طی سالیان اخیر، همواره به محلی در جهت مناقشه دو گروه تبدیل شده است، اما کفه قضاوت همواره به نفع موافقان این حضور، سنگینی کرده است علیالخصوص آنکه طی ماههای اخیر، اخباری مبنی بر حضور اینفلوئنسرها روی صحنه نمایش حسابی خبرساز شده بود. در چنین شرایطی استدلال موافقان حضور بازیگران سینما و تلویزیون در تئاتر این بود که در این زمینه، آیا حضور بازیگر حرفهای موجه است یا حضور اینفلوئنسرها؟
بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارنددر حال حاضر بازیگرانی، چون فرهاد آئیش، صابر ابر، بهرام افشاری، نادر فلاح، بهنام تشکر، کوروش سلیمانی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین فتحی، نورا هاشمی، صدف اسپهبدی، محمد نادری نمایشهایی را به روی صحنه دارند؛ حضور بازیگران شناختهشده دیگر به پای ثابت تقویم سالیانه کشور تبدیل شده بهگونهای که در هر برهه زمانی در طول سال، بازیگران چهرهای را یافت میکنیم که نمایشهایی را به روی صحنه دارند.
لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که بسیاری از بازیگرانی که امروز به ستارههای دنیای سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون تبدیل شدهاند، از تئاتر شروع کردهاند و خاستگاه تئاتری دارند و اکنون که پس از مدتی، دوباره به صحنه تئاتر بازگشتهاند، نمیتوان این ایراد را بر آنها وارد دانست که چرا خود را به هنر نمایش سنجاق میکنند. خاک صحنه دامنگیر است و اگر باید انتقادی را به این دسته از بازیگران وارد دانست، باید عنوان کرد که چرا در طول این مدت، در عرصه نمایش کمکاری داشتهاند.
فارغ از این اتفاق، اگر بازیگری، خاستگاه تئاتری نداشته باشد و حالا به هر دلیلی درصدد تجربهاندوزی در این عرصه است، چرا باید جلوی این حضور را گرفت؟ نخست آنکه تمرینات منحصر تئاتر سبب کسب مهارتهای نوین و متفاوتی در آن بازیگر میشود که در ادامه مسیر بازیگری او تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.
چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم استثانیا سبب رونق اقتصادی تئاتر میشود که در تمام این سالها بهعنوان پاشنه آشیل نمایش مطرح بوده و ناملایمات بسیاری را در این هنر اصیل رقم زده است. ثالثا، هر نمایشی، نویسنده، کارگردان و تهیهکننده دارد. با توجه به حساسیتهای بالایی که در این زمینه وجود دارد و البته وسواسی که به ویژه در نگاه کارگردان موجود است، نمیتوان اینگونه اندیشید که یک بازیگر با هر قابلیتی که داشت، میتواند به روی صحنه رفته و اساسا شایستگی چنین حضوری را ندارد چرا که تمام این موارد، از فیلتر کارگردان و دیگر صاحبان نمایش عبور کرده و چیزی به دلخواه بازیگر رقم نمیخورد.
فارغ از تمامی این موارد، هماکنون چندین نمایش وجود دارند که از هیچ بازیگر چهرهای استفاده نکرده و بنابراین فضا برای کسانی که منحصرا فعالیت خود را در تئاتر دنبال میکنند به راحتی فراهم است و اینکه برخی عنوان میکنند حضور سلبریتیها، محدود شدن فضای کاری هنرمندان عرصه تئاتر را تشدید میکند، منطق درستی نداشته و نمیتوان بر آن تکیه کرد.
«حضور سلبریتیها در عرصه تئاتر تاکنون منتج به اتفاقهای خوبی شده که مهمترین آن، فروش بالای آن آثار بوده که اقتصاد این هنر را در طول سال با افزایش قابلتوجهی همراه کرده و سبب میشود تا سانسهای برخی از این نمایشها تا روزهای متوالی رزرو شده و سالنها پر شوند»
هنر تئاتر در کشور، نسبت به سینما و شبکه نمایش خانگی، از برخی محدودیتهای بعضا تاریخی رنج میبرد. در طول این سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بسیاری از این محدودیتها مرتفع شود. رویکردی که قطعا با استقبال دوستداران و دلسوزان این هنر همراه است بنابراین نباید با ایراداتی از این دست، زمینه فعالیت در این عرصه را محدود کرد و مخاطب را نسبت به این هنر، دلسرد کرد. حداقل امروز که هنر نمایش، تلالویی ویژه در حیات پساکرونایی خود دارد، باید با همبستگی و دلسوزی، زمینه اعتلای بیشتر هنر تئاتر در کشور را رقم زد و موانع پیشرو را عقلانی و حسابشده مرتفع کرد.
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی